Správa CHKO Lužické hory versus elektrárna
Správa CHKO Lužické hory versus elektrárna Vážení čtenáři, v poslední době velmi často slýchám otázky druhu: Proč Správa CHKOLužické hory povolila elektrárnu v Krásné Lípě? V otázkách je přímo nebo nepřímo slyšet výtka a nesouhlas, proto jsem se rozhodl reagovat a kroky Správy CHKO Lužické hory objasnit. Na základě žádosti zástupce investora došlé dne 28.3.2007 jsme dne 4.4.2007 vydali stanovisko že:
Významný vliv „Environmentální rekonstrukce kotelny Krásná Lípa“ na evropsky významné lokality zařazené do Národního seznamu, nebo ptačí oblast Labské pískovce je vyloučen.
Když toto stanovisko přeložím do podoby srozumitelné i pro laiky, doslova zní: rekonstrukce a provoz výše zmíněného zařízení nebude mít významný negativní vliv na sokola stěhovavého, výra velkého, datla černého a chřástala polního. Nic víc a nic méně. Těžko jsme mohli vydat jiné stanovisko, což potvrzuje odborný posudek znalce z oboru čistoty ovzduší kde stojí, že řešený provoz bude splňovat hygienické normy pro obyvatele města i okolí. Tyto normy počítají nejen s vlivem na člověka, ale i na zvířata a životní prostředí celkově. Dále podotýkám, že naše imisní limity nejsou mírnější než ve vyspělejších státech Evropy.
Další odborné stanovisko jsme vydali dne 6.6.2007. Znělo: Navržená „Rekonstrukce kotelny - Krásná Lípa“ ve výše uvedené lokalitě je situována do IV. zóny odstupňované ochrany přírody v CHKO LH v areálu závodu. V souladu se zněním § 44 zákona /114/1992 Sb. v platném znění/ není v této lokalitě třeba závazného stanoviska orgánu ochrany přírody/SCHKOLH/ k vydání územního rozhodnutí, územního souhlasu ani k vydání stavebního povolení. Když to opět přeložím do srozumitelné podoby znamená to, že: Správa CHKO LH v této lokalitě v územním a stavebním řízení nevydává závazné stanovisko, protože je zde platný územní plán a zamýšlená rekonstrukce kotelny je s územně plánovací dokumentací v souladu A teď asi to nejdůležitější – vlastní provoz a výroba energie. Výroba energie z obnovitelných zdrojů, patří k nim i spalování biomasy, je součástí energetické politiky našeho státu i ministerstva životního prostředí. Dobré bude, že ve Šluknovském výběžku bude decentralizovaný zdroj elektrické energie. Důležitá pro obyvatele i přírodu je skutečnost, že pokud se bude záměr realizovat podle předložených záměrů investora, tak ani v maximální variantě nedojde k překročení imisních limitů / viz odborný posudek znalce z oboru čistota ovzduší, který má Město Krásná Lípa k dispozici/. Již méně příznivá informace je ta /dozvěděl jsme se ji až 13.11.2007/, že převážná část vyrobené energie bude bez užitku vypouštěna v podobě ochlazované páry do ovzduší. Tady se naskýtá otázka, zda by představitelé města neměli hledat cestu, jak tuto energii využít. Například k vytápění některých objektů a odstavení jiných lokálních zdrojů tepla jako významných zdrojů znečištění ovzduší. Otevírá se možnost vytápění veřejných budov, průmyslových objektů, skleníků nebo například plaveckého bazénu, jehož výstavbu by občané jistě neodmítli. Ucelenou informaci o tom, jaký vliv bude mít rekonstrukce a provoz kotelny na životní prostředí měla dát rozsáhlá studie, tzv. EIA. Tu však Krajský úřad Ústeckého kraje nenařídil proto, že nikdo nepodal negativní stanovisko. Je škoda, že ani Město Krásná Lípa studii EIA nepožadovalo a k závěrům zjišťovacího řízení se vůbec nevyjádřilo. Toto si můžete ověřit na internetových stránkách Ministerstva životního prostředí /www.env.cz, Doporučujeme: rubrika informační systém EIA/SEA, Odkazy: IS EIA dle zákona č.100/2001 Sb., a do okénka Dotaz zadejte: ULK340, a dále závěry zjišťovacího řízení /. Správa CHKO může rozhodovat jen podle zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny. K ochraně ostatních složek životního prostředí / tj. voda, ovzduší a odpady/ jsou kompetentní dle příslušných zákonů jiné orgány státní správy – MěÚ Rumburk, Krajský úřad Ústeckého kraje a Česká inspekce životního prostředí /jako kontrolní orgán/. Město Krásná Lípa je ze zákona účastníkem územního a stavebního řízení, kde má spolu s dotčenými orgány státní správy , zabývajícími se odpady, ochranou ovzduší a vody další možnosti jak ovlivnit navrhovanou technologii, provádět detailní kontroly provozu zařízení, množství vypouštěných škodlivin a další. Ing Tomáš Besta vedoucí Správy CHKO Lužické hory